#1

auch gut auf kleinen Steinen

in Quasselecke 10.09.2019 10:42
von Banning • 924 Beiträge

Nadat we elkaar hadden ontmoet, las ik volgens je aanbevelingen je gids voor hardlopen in minimalistische schoenen. Ik heb ook alle Big Book of Endurance Training van Phil Maffetone gekocht en gelezen waar ik van hield. Ik investeerde in een hartslagmeter die bij mijn Garmin-horloge past en begon een deel van mijn hardlopen langzaam en voorzichtig op blote voeten op mijn loopband te lopen. Ik zou bijvoorbeeld 0,25 mijl langzaam lopen op blote voeten Nike Free 5.0 Mujer en dan mijn schoenen aantrekken en nog 2 mijl rennen, maar met de juiste vorm. Ik verhoogde dit geleidelijk tot ik geloof dat ik ongeveer een mijl op blote voeten liep. Uiteindelijk heb ik ge?nvesteerd in een paar Mizuno Evo Cursoris (zero drop, minimale demping) en Brooks PureDrift (4 mm drop, minimale demping) schoenen die ik bijna al mijn 2013 tot nu toe heb uitgevoerd. Ik trainde met behulp van de 180-jarige hartslagformule van Maffetone zonder tempo-runs. Ik hield al mijn runs met een hartslag van 152 of lager. Mijn snelheid verbeterde met dezelfde hartslag en ik volgde dit met de MAF-test (ongeveer 3, 1 per maand). Het beste van alles was dat ik pijnvrij was, geen ibuprofen gebruikte en mijn voeten en benen waren merkbaar sterker.

Qua vorm zorgde ik ervoor om tijdens het rennen naar voren te leunen, ik telde elke 30 Adidas Superstar Damen seconden 90 stappen totdat het een tweede natuur was en landde op mijn voorvoet / middenvoet in plaats van mijn hiel.
Aanvankelijk was ik van plan om de halve marathon van Cleveland of Cincinnati te lopen voor mijn voorjaarsrace in 2013. Ik voelde me goed en pijnvrij en besloot halverwege mijn training om te 'upgraden' naar de Cleveland Full Marathon, mijn eerste 26.2-avontuur. Ik verhoogde mijn wekelijkse kilometerstand het beste dat ik kon krijgen gezien de tijdsdruk vanaf het moment dat ik besloot om voor de volledige marathon te gaan en geen risico wilde lopen op blessures door te snel te stijgen. Mijn wekelijkse kilometerstand piekte op 46 voordat het tijd was om af te bouwen voor de race. Gedurende de 18 weken van training nam ik geen ibuprofen en had ik eigenlijk geen pijn behalve hier en daar kuitspierpijn.

Toen ik de doos voor het eerst opende, zag ik de zolen. De schoenen hebben meer "tand" dan ik gewend ben, omdat ik normaal gesproken voor Hoka Challenger ATR's ga. Maar ik hoopte dat het beter zou zijn in modder en op gladde heuvels dan Challengers kunnen zijn. Het andere dat me meteen Nike Air Max 270 Heren opviel was het mouwontwerp aan de binnenkant van de schoen.

Ik heb nog nooit trailschoenen geprobeerd die geen beweegbare tong hadden, dus ik was ge?nteresseerd om te zien hoe ik ze leuk zou vinden. Ik deed de schoenen aan en vond dat ze op maat waren en eigenlijk meer teenruimte hadden dan ik had verwacht. Toen ik eindelijk de schoenen oppakte, voelde ik dat ze een beetje zwaarder waren dan sommige andere trailschoenen die ik heb geprobeerd. Ik wist niet zeker hoe ik het gewicht zou willen.

Tijdens mijn eerste twee runs, rende ik over een droog, enkelsporig parcours. Ik heb mijn normale steunzolen niet gebruikt. Het pad was niet al te technisch, maar er waren wat rotsen en wortels en wat kleinere heuvels. In het begin voelde ik dat de schoenen een beetje zwaarder waren dan ik gewend was, maar dat was ik snel vergeten toen ik eraan Nike Air Max 97 Damen gewend was geraakt. Ik dacht dat de zwaardere grip en de dunnere zool een probleem zouden zijn, maar ik vond het niet erg. Ik heb zelfs gemerkt hoe gedempt de schoenen zijn, ondanks de dunnere zool. Het ontwerp van de schuimzool was behoorlijk comfortabel.

Het andere grote ding dat ik tijdens deze runs opmerkte, was de breedte van de neus in vergelijking met mijn normale Hokas. Ik vond de teenendoos een goede breedte en het liet mijn tenen bewegen zonder tegen elkaar of tegen de buitenkant van de schoen te wrijven. De hielbeker was een beetje breed voor mijn hiel, maar ik kon niet echt wrijven, hoewel mijn voet enige beweging had.
De volgende paar runs waren op een iets technischer parcours.

Hoewel ik de eerste paar keer mijn steunzolen voor de steunzolen niet had gedragen omdat ik een gevoel voor de schoen wilde krijgen zoals het was, begon ik mijn inlegzolen te dragen voor volgende runs omdat dat is wat mijn voet gewend is. Ik was verrast dat de binnenzool niet echt veranderde hoe de schoen aan mijn voet voelde. De schoen droeg op en neer heuvels en ik had nooit het gevoel dat ik zou uitglijden.

Een groot ding voor mij is om schoenen te hebben waarvan ik het gevoel heb dat ik op een steilere, technischere afdaling kan vertrouwen, en de Sauconys lijken betrouwbaar te zijn, zelfs in een beetje gladdere omstandigheden. De schoenen zijn ook goed verwerkt op kleine rotsen en wortels. Het enige dat ik zal zeggen, is echter dat ze naar mijn mening niet het beste behandelen op grote, gladde rotsen of in ijzige omstandigheden. Maar eigenlijk is dat toch niet waar ze voor gemaakt zijn.

nach oben springen


Besucher
0 Mitglieder und 13 Gäste sind Online

Forum Statistiken
Das Forum hat 19455 Themen und 77011 Beiträge.

Xobor Forum Software von Xobor | Forum, Fotos, Chat und mehr mit Xobor